BRANKA HLEVNJAK: OBRISI

U sjećanje na Mihajla Arsovskog

 

Mihajlo Arsovski (Skopje, 9. srpnja 1937.- Zagreb, 24. kolovoza 2020.) izgradio je svoj grafički rukopis šezdesetih godina u trendu slikarskih kolaža pop arta i oslikovljene riječi nadošle iz konkretne poezije, inovacija toga doba. Tipografija je postala primarna slika kojom je oblikovao naslovnice knjiga i plakate. Poigravajući se različitim veličinama oblicima i položajima slova (ako je trebalo i brojkama) naslovnice knjiga i plakate pretvarao je u originalne kolaže izvan konvencionalnih očekivanja. Oblikujući plakate uglavnom za Kazalište ITD, Arsovski je prema potrebi oslikovljenoj površini slovnim znakovima dodavao kakvu ikonu (sliku) vezano uz naručeni dizajn. Slikovitost su davala slova ritmizirana kolažno, mahom iz letraseta, jer u to doba računalo još nije bilo standardni dizajnerski alat. U tipografskom kaosu Mihajla Arsovskog (sličan je radio istodobno i Ratko Petrić) vladala je neka određena disciplina, ali ona je bila podređena oslikovljavanju riječi, a ne smislenom tijeku slova. Tu je anarhičnost poticala misao postmoderne koja se odricala švicarske škole tehnološke savršenosti i fine usklađenosti slike i tipografije, odricala moderne funkcionalnosti u ime nove dekorativnosti. Sklon geometrijskoj strogoći Arsovski je tu strogoću postizao određenim grubim zahvatima, rušeći očekivane smjerove slova, suprotstavljajući slovne znakove iz različitih fontova, ili ubacujući koncentrične krugove u klasičnu sliku. U tom smislu Mihajlo Arsovski prepoznat je kao postmoderni avangardist u stvaranju nove vrste grafičke estetike, koju mladi novomilenijski dizajneri u novomilenijskom kompozicijskom kaosu prepoznaju kao uzor. Druga polovina dvadesetog stoljeća i početak 21. zatvara sve intenzivnije svoja vrata za sobom, jer nas napuštaju umjetničke osobnosti koje su obilježile i oblikovale to vrijeme. U toj neminovnoj smjeni generacija tješi nas da baštinimo vrijedna dijela. U grafičkom dizajnu Mihajlo Arsovski je već za života dosegao najviša društvena priznanja.