Izložba uz 25 godina bavljenja umjetničkom keramikom Željke Bračko

Prostori misli

Otvorenje: subota, 3. srpnja 2021. u 18 sati, Kerameikonova Galerije K10, Kukuljevićeva 10, Varaždin

Izložba se može razgledati do 27. kolovoza 2021., radnim danima utorkom i četvrtkom od 18 do 20 sati, subotom od 10 do 12 sati

Donosimo ulomke iz teksta povjesničarke Višnje Slavice Gabout, uz izložbu

Kad bi se htjelo sažeto definirati keramički svijet Željke Bračko, moglo bi se to ponajbolje sintagmom „prostori misli“.  A upravo je tu sintagmu autorica odabrala kao naziv svoje monografske izložbe kojom obilježava 25 godina bavljenja umjetničkom keramikom, jer njome nas uvodi u samu bit svoga stvaralaštva. Dotaknuvši već nazivom bit i karakter svoga keramičkog stvaralaštva, a to su prostornost (skulpturalnost) i misaonost. Valja tu još dodati i introspektivnost, pa se  tako za keramičko stvaralaštvo Željke Bračko može reći da je svojevrsni autobiografski vizualni zapis, kojim ona u keramičkim radovima opredmećuje svoje misli i emocije, svoja sjećanja i doživljaje. Opredmećuje jedan sebi okrenut misaoni svijet koji je, unutar svog svakodnevnog prostorno-vremenskog životnog slijeda, izgradila kao privatni, paralelni prostor promišljanja, kontemplacije i umjetničkog djelovanja. Kao prostor u kojem se vizualiziraju misli i u kojem dozrijevaju umjetničke ideje. Prenosi ih ona iz tog područja neopipljivoga i duhovno-energetskoga u područje opipljivoga i haptički-stvarnoga pomoću gline, pretvarajući ih kroz stvaralačke procese u keramičke skulpture, objekte i instalacije. Tako kreira umjetnička djela morfološko-strukturalne posebnosti, autorske osobnosti i naglašene prepoznatljivosti. Dodaje im uvijek i dozu metaforike i simbolike – one arhetipske i mitske, ali i one suvremene, egzistencijalno-aktualne, s puno značenjske slojevitosti, aktivirajući tako, uz likovno i njihovo misaono-semantičko iščitavanje. S druge strane, voli se autorica istodobno poigrati i narativima, pa pričama ispričanim kroz keramičke instalacije kreirati male „pripovjedaonice“ i male scenske prizore gdje hijerarhija odnosa oblika ne slijedi realnu, već semantičku perspektivu, blisku onoj dječjeg izraza, koji je njoj blizak i u njezinu izričaju čest. Inače je način slikanja u maniri dječjeg crteža, sa svojom slobodom interpretiranja sadržaja i forme, neukroćenim i neposrednim potezom te spontanim izrazom, karakterističan za stvaralaštvo mnogih umjetnika današnjeg vremena, što njihovim radovima daje poetičnost i komunikativnost. U Željkinim keramičkim slikocrtežima korišteni elementi dječjeg crteža su međutim specifikum likovnog govorenja ove autorice i proizlaze iz njezina pristupa keramičkom mediju. Pristupa čiji je credo stvaralačka sloboda, spontanost izričaja i elementarnost oblika. Oni su zato u konačnici snažan prilog autentičnosti i kreativnoj istinitosti njezina djela.   

Tijekom dva i pol desetljeća bavljenja keramikom Željka Bračko je u svojoj umjetnosti izgradila svoj osobni univerzum, izvodeći keramičke oblike prema svom likovnom osjećaju i svojoj mjeri, prema svojoj likovnoj formuli i svojim oblikovnim principima, dajući u njima „taktilni snimak“ svoje nutrine. O tome ona kaže: „Svoje misli mogu „oprostoriti“ u glini i tako ih uvesti u forme i objekte u keramici koje progovaraju svojim – ali i mojim jezikom, a taj zajednički nazivnik mi daje široki spektar mogućnosti izražavanja“. Upravo su joj te široke mogućnosti izražavanja u keramičkome mediju, kao i njezin već zarana iznađeni rukopis omogućili da oblikuje svoj sasvim individualni suvremeni pristup, kojeg karakterizira istraživačka znatiželja i stvaralačka sloboda, bez ograničenja u pronalaženju oblika ili u radu s materijalima, posebno s glinom. Njezini radovi na suvremeni način pomiruju naraciju i oblikovnu redukciju; priču i simbol; crtačku grafiju i punu plastiku; voluminoznu skulpturu i linearno istanjenu masu; scensku instalaciju i plošnu dispoziciju forme u prostoru; dvodimenzionalnost i trodimenzionalnost. (…)

Stvaralaštvo Željke Bračko od samih početaka izrazito je autorski koncipirano, okrenuto njezinu ritmu, njezinoj ruci i njezinom temperamentu. Ona je odavno utvrdila svoj umjetnički diskurs, uporno slijedeći svoj zacrtani put i svoj unutarnji glas, ostajući vjerna i dosljedna sebi, svojim stavovima, likovnim odlukama – i svojim mislima. Izgradivši tako izričaj koji ima prepoznatljivu i potpuno individualnu fizionomiju, koja niti apostrofira uzore, niti se utapa u trendove, već posjeduje svoju posebnost i samosvojnost. Samosvojnost koju je ova autorica razvila kroz dugogodišnje istraživačko druženje s glinom.

Višnja Slavica GABOUT

BIOGRAFIJA

Željka Bračko rođena je 9. listopada 1960. u Varaždinu. Diplomirala je ekonomiju, nakon čega se nekoliko godina bavila novinarstvom, sada radi u informatičkoj struci. Keramiku je počela izučavati 1996. godine u Studiju za keramiku Blaženke Šoić Štebih u Varaždinu,  gdje se dugi niz godina stručno obrazovala na tečajevima i radionicama koje su vodili eminentni hrvatski i inozemni keramičari.

Tijekom dosadašnjeg javnog umjetničkog djelovanja, u svojih 25 godina druženja s keramikom,  sudjelovala je na velikom broju skupnih međunarodnih, žiriranih izložaba u domovini i u inozemstvu, pritom realiziravši i jednu samostanu izložbu. Članica je i jedna od suosnivačica Kerameikona – HKU, Hrvatskog keramičarskog udruženja (od 2002.), gdje trenutno obnaša funkciju dopredsjednice. Isto tako, članica je ULUPUH-a, u Sekciji za keramiku, porculan i staklo (od 2008.).

Njezin rad „Tragovi u glini, potpisi za vječnost“ /Ceramica Multiplex 2009./ uvršten je u Kerameikonovu Zbirku suvremene svjetske keramike.

Željka Bračko živi i radi u Varaždinu.

SAMOSTALNE IZLOŽBE

2013. Varaždin, KERAMEIKONOVA Galerija K10,  „ U Kerameikonu se nosi keramika“

2021. Varaždin, KERAMEIKONOVA Galerija K10, „Prostori misli“

PUBLIKACIJE:

Višnja Slavica Gabout: Keramika i suvremena umjetnost, izdavač ULUPUH, Zagreb, 2016.